Vedtægter 2


Retsmedicinsk SDU/OUH

Vedtægter for FORSIKRINGSFORENINGEN i ODENSE

Grundlagt 20. december 1930


Vedtægter er ændret:


22. februar 1946

28. februar 1958

23. februar 1959

17. april 1963

06. februar 1968

27. februar 1975

03. marts 1984 Sproglige og redaktionelle ændringer.

11. februar 1993 § 2-4 & 13

10. februar 1995 Sproglige og redaktionelle ændringer.

27. februar 2001

26. februar 2003 § 6

28. februar 2005 § 13

27. februar 2007 § 8


§ 1. Foreningens navn

Forsikringsforeningen i Odense.


§ 2. Område

Foreningens område er primært Fyns Amt.


§ 3. Formål

Indenfor foreningens område:

At virke for gode kollegiale forhold indenfor branchen, at give medlemmerne lejlighed til ved sammenkomster at udveksle meninger og tanker om alle branchen vedrørende spørgsmål.


§ 4. Betingelser for medlemskab

For at kunne være medlem af Forsikringsforeningen, er det en betingelse, at vedkommende er, eller har været, knyttet til forsikringserhvervet, og at man da samtidig var medlem af Forsikringsforeningen i Odense. Ved overgang til pension/efterløn kan medlemskabet opretholdes.


§ 5. Æresmedlem

Efter indstilling til bestyrelsen kan denne udnævne æresmedlemmer, men dertil kræves fuld enighed. Æresmedlemmer har samme rettigheder som ordinære medlemmer, men er kontingentfri.


§ 6. Udmeldelse

Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med en måneds varsel til en 1. januar.


§ 7. Udelukkelse

Udelukkelse af et medlem kan ske, dersom dette vedtages af en enig bestyrelse.

Den pågældende har dog ret til, at forlange sagen forelagt på et af medlemmet selv valgt ordinært medlemsmøde. I mellemtiden betragtes medlemmet som udelukket. Under mødets behandling af sagen skal' medlemmet, efter dirigentens nærmere anvisning, have adgang til at fremføre sine synspunkter. Afstemningen, der skal være skriftlig, og ved hvilken medlemmet ikke må være tilstede, skal vise 2/3 af de afgivne stemmer for udelukkelse, for at denne kan vedtages. Blanke stemmesedler og "stemmer ikke" medregnes ikke i stemmetallet.


§ 8. Bestyrelsen

Foreningen ledes af en bestyrelse, bestående af indtil 5 medlemmer, dog mindst 3 der vælges på årsmødet.

Formanden vælges særskilt for et år af gangen.

Øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, med to i de lige årstal og en i de ulige årstal såfremt bestyrelsen er under 5 mand, eller to ad gangen.

Endvidere vælges 2 bestyrelsessuppleanter for et år ad gangen, der ved vakance efter tur indtræder i bestyrelsen for resten af det udgående bestyrelsesmedlems valgperiode.

Genvalg kan finde sted.

Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, sekretær og kasserer.

Bestyrelsen er kontingentfri, hvilket ikke har indvirkning på deres rettigheder i bestyrelsen og foreningen i øvrigt.


§ 9. Bestyrelsens forretningsgang

Bestyrelsen leder foreningens anliggender for så vidt vedtægterne ikke henlægger dem under anden myndighed.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, selv om et medlem er fraværende blot formand eller næstformand er til stede.

Bestyrelsen holder møder, så ofte formanden eller to bestyrelsesmedlemmer ønsker det.

Til beslutning kræves simpelt stemmeflertal, hvor ikke andet er foreskrevet.

Står stemmerne lige, er formandens stemme afgørende, og har formanden ved stemmelighed ikke deltaget i afstemningen, er pågældende forslag bortfaldet.

Over mødet føres protokol, som mindst skal vise, hvem der har været tilstede og hvilken beslutning, der er taget referat af hvert møde skal underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer. Underskrift på bestyrelsens vegne foretages af formanden, medmindre bestyrelsen vedtager anden forretningsgang.

Næstformanden har til opgave at udføre formandens hverv i dennes fravær.

Sekretæren fører bestyrelsens forhandlingsprotokol samt protokol over foreningens medlemsmøder og årsmøde.

Foreningens korrespondance føres i samråd med den øvrige bestyrelse.

Kassereren fører foreningens regnskab - herunder regnskab for understøttelsesfondet. I øvrige bestemmer bestyrelsen selv sin forretningsorden.


§ 10. Foreningens medlemsmøder

Møderne ledes af formanden eller næstformanden, eller hvis begge er forhindrede, af et andet medlem af bestyrelsen.

Mødelederen kan, hvis det skønnes nødvendigt bede forsamlingen vælge en dirigent.

Foreningen tilstræber, at der afholdes møder i halvåret fra oktober til april, og derudover så ofte bestyrelsen bestemmer det, eller hvis skriftlig anmodning om afholdelse af møde fremkommer fra mindst 10 medlemmer. I sidstnævnte tilfælde skal mødet indvarsles inden 14 dage efter, at bestyrelsen har modtaget medlemmernes anmodning.

Indkaldelse til almindelig medlemsmøde og arrangementer skal så vidt det er muligt, ske med mindst 8 dages varsel ved brev eller brevkort, hvori evt. dagsorden for mødet er angivet.


§ 11. Foreningens årsmøde

Ordinært årsmøde afholdes i februar måned og indkaldes med mindst 14 dages varsel. Årsmødet har den øverste myndighed i alle foreningens anliggender.


Dagsordenen for det ordinære årsmøde skal indeholde mindst følgende punkter:


    1. Valg af (en) dirigent

    2. Formandens beretning

    3. Kassereren forelægger det reviderede regnskab, herunder også understøttelsesfondens regnskab til godkendelse

    4. Budget

    5. Indkomne forslag

    6. Valg af bestyrelsen i henhold til § 8


        a. Formand

        b. Øvrige bestyrelsesmedlemmer

        c. Bestyrelsessuppleanter

        d. Revisorer og en revisorsuppleant


    7. Eventuelt


På årsmødet kan beslutning kun tages om de i dagsordenen angivne punkter. Afstemning ved fuldmagt kan ikke finde sted.

Kandidater, der ikke er tilstede, og ikke inden mødet har givet bestyrelsen skriftlig bindende tilsagn om, at være villig til at modtage valg, kan ikke vælges eller genvælges.

Ved stemmelighed kræves omvalg.

Til valg kræves, at den pågældende - om fornødent efter et eller flere bundne omvalg - har fået over halvdelen af de afgivne stemmer.

Gentages afgørende stemmelighed foretages lodtrækning.

Forslag, som ønskes behandlet på årsmødet - j£ pkt. 5 må være formanden i hænde senest 8 dage før årsmødet.

Ekstraordinært årsmøde afholdes, når bestyrelsen bestemmer det, eller når mindst 10 medlemmer overfor bestyrelsen har fremsat en skriftlig motiveret anmodning derom ledsaget af forslag til en dagsorden. Indkaldelse hertil udsendes til medlemmerne inden 14 dage efter anmodningens modtagelse.


§ 12. Vedtægtsændringer

Bestyrelsen kan fremsende forslag om ændring af vedtægterne på et ordinært eller ekstraordinært årsmøde.

Forslaget skal udsendes til medlemmerne sammen med indkaldelse til årsmødet, resp. det ekstraordinære. Ønsker et eller flere medlemmer at fremsætte forslag om vedtægtsændringer, skal dette være indsendt til formanden senest 10 dage før det ordinære årsmøde for at kunne blive behandlet der.

Ønsker mindst 10 medlemmer at fremsætte forslag til vedtægtsændringer behandlet på et ekstraordinært årsmøde, skal dette være tilsendt formanden med en skriftlig motiveret anmodning, ledsaget af forslag til dagsorden. Indkaldelse hertil udsendes til medlemmerne sammen med forslag inden 14 dage efter anmodningens modtagelse.

Afstemningen til vedtægtsændring skal altid være skriftlig og kan kun vedtages, hvis 2/3 af de afgivne stemmer og mindst halvdelen af de tilstedeværende medlemmer har stemt for forslaget.


§ 13. Kontingentet

Kontingentet, som er fastsat til 430 (år 2005) reguleres årligt med 2,5 %. Kontingentet afrundes og forfalder til betaling og opkræves af kassereren i marts måned.

Er kontingentet ikke betalt en måned efter modtagelsen af opkrævningen, da fremsendes en ny opkrævning, hvor beløbet er tillagt et gebyr fastsat af bestyrelsen.

Er et medlem slettet på grund af kontingentrestance, kan medlemmet ikke deltage i foreningens møder etc., og kan kun blive medlem på ny, såfremt restancen og gebyr betales.


§ 14. Foreningens regnskabsår

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Regnskabet skal på første bestyrelsesmøde i kalenderåret - i januar måned forelægges bestyrelsen. Derefter indkaldes revisorerne, som senest 10 dage efter skal gennemgå regnskabet og bilag og give det deres påtegning.

En liste over kontingentrestancer, udmeldelser o.lign. bør følge regnskabet til orientering for bestyrelsen og revisionen.

Regnskabet udsendes til medlemmerne sammen med indkaldelsen til årsmødet.


§ 15. Foreningens ophævelse

Foreningen kan kun ophæves ved beslutning herom på et årsmøde eller på et ekstraordinært møde, hvor mindst 2/3 af det samlede antal medlemmer er tilstede, og til vedtagelsen kræves, at 3/4 af de fremmødte medlemmer har stemt for ophævelsen.

Der kræves skriftlig afstemning.

Er det nødvendige antal medlemmer ikke tilstede, indkaldes snarest til et nyt møde, med sædvanligt varsel og med dette ene punkt på dagsordenen.

Dette møde har myndighed som et årsmøde, og kan ved simpelt stemmeflertal, uden hensyn til antal fremmødte medlemmer, vedtage ophævelsen.

Foreningens aktiver overgår til "Forsikringsforeningen i Odenses Understøttelsesfond".



Odense den 27. februar 2007


Palle Dobson, formand

Charlotte Gundersen, kasserer

Kim Jensen, sekretær